fredag den 15. maj 2009

Massimos olie

Spiser du tilstrækkelig med fedt spørger zoneterapeuten, da jeg klager over smerter i venstre side af tyktarmen. Jeg ser vist nok noget måbende ud, for man skal da holde måde med fedtindtagelsen for ikke at blive for tyk. Smør på brødet bruger vi slet ikke her i huset og jeg steger kun i olie, som regel rapsolie. Hun forklarer mig så, at det er godt at spise moderate mængder af god olie for at 'smøre' tyktarmen, så der ikke forekommer ufordøjede ophobninger, som kan give ubehag.
Den sluger sundhedsapostlen råt, og tilfældigvis sker der det, at hun et par dage efter af søster Lene får en flaske af Massimos olie. Massimo er Lene og Mogens' nabo i Blera i Italien. Foruden at være ejer af den lokale bar ejer han også en olivenplantage og presser sin egen olivenolie. Et vink af skæbnen og jeg følger straks zoneterapeutens anbefaling og spiser en skefuld for at smøre tyktarmen. Og aldrig har jeg dog smagt så god en olie. Det er jo imidlertid meningen, at olivenolie skal bruges i maden og ikke som medicin, så her er et par af de seneste måltider hvor jeg har brugt Massimos olie:

Kartoffelsalat
Babykartofler - eller allerhelst nye danske som snart er available - koges møre. De lune kartofler vendes i en dressing bestående af den omtalte olie, vinaigre, dijonsennep, fintklippet dild, purløg og persille samt salt og peber. Serves sammen med æg, tomat og røget hellefisk (som vi her i huset foretrækker fremfor røget laks) eller anden kold fisk.

Husets humus
Kikærter som er sat i blød aftenen i forvejen skylles grundigt og koges 1 time. Skummes ofte. Efter at vandet er hældt fra, afkøles de, kvases i foodprocessoren og røres sammen med olien, rigeligt med citronsaft og presset hvidløg, salt og peber. Kom gerne lidt vand i for at opnå en smidig konsistens. Smager godt sammen med tomatsalat og wokstegte grøntsager.

Jeg skal huske at sige, at ubehaget i tyktarmen er væk!

Ingen kommentarer: